vrijdag 22 mei 2009

Romige charlotte met frambozen
















Een charlotte maken, het is geen kinderspel, weet ik uit ervaring.
Alléja, ervaring... ik heb het één keer geprobeerd. Het resultaat was lekker, maar het uitzicht kon wel beter. Dus zal ik de volgende keer enkele dingen moeten aanpassen in mijn recept, want er klopte in ieder geval iets niet.
Hoe maak je een charlotte? Je neemt eerst en vooral een glazen ronde schaal met brede bodem.
Je bekleedt de bodem en randen van die schaal met boudoirkoekjes (lange vingers) die je met drank besprenkeld hebt (ik heb cognac gebruikt). Laat 300 gram suiker smelten in een pot met 1/4 liter water, op middelmatig vuur.
Neem dan 350 gr frambozen of gemengde rode bessen, voeg ze eraan toe en laat een kwartiertje koken. Hou enkele bessen apart voor de versiering achteraf. Laat 2 blaadjes gelatine weken in koud water, mix de frambozen tot een smeuïge puree met de staafmixer en roer er de uitgeknepen gelatine door. In het recept staat niet dat je ze moet laten afkoelen, maar mijn frambozenmousse was té lopend, dus denk ik dat het geen kwaad kan om bij deze stap eerst het frambozenmengsel een tijdje te laten afkoelen, tot ze niet meer heet is, maar ook nog niet helemaal afgekoeld want dan heeft de gelatine zijn werk al gedaan.

Klop dan 25 cl room stijf met de mixer en meng hem met de lauwe frambozenpuree. Giet de frambozenpuree voorzichtig op de boudoirkoekjes in de schaal. (Let wel: daar is het bij mij foutgegaan: de boudoirkoekjes kwamen los van de bodem en dreven bovenop mijn frambozenmengsel, helaas niet wat ik in gedachten had. Als je de massa eerst wat laat afkoelen alvorens er de room door te kloppen, denk ik wel dat het al enigszins gesteven zal zijn en dat de koekjes er dus minder rap in zullen drijven... Wanneer ik het opnieuw uitgeprobeerd heb, laat ik het natuurlijk onmiddellijk weten.)
Zet de charlotte nu minstens 4 uur in de frigo om op te stijven.
Vlak voor het serveren, smelt je 100 gram pure chocolade met een koffielepel boter au bain marie (in de microgolf krijg ik het niet zo vloeibaar als gewenst). Dit mengsel lepel je over de koude charlotte, mooi over het oppervlakverspreid. Versier met wat frambozen en chocolade- of amandelschilfers en serveer meteen.

Bij mij was er nog wat verbetering welkom, maar als je hem maakt zoals ik hier nu beschreven heb, zal het resultaat zeker al beter zijn dan bij mij. Als je nog suggesties hebt om het recept te verbeteren, laat gerust een reactie na!
Ik probeer ook zo snel mogelijk het recept online te zetten van een héérlijke, fruitige plattekaastaart!
Veel plezier ermee!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten